Tratamentul pacienților cu adenom de prostată (hiperplazie benignă de prostată)

Nu există un tratament universal pentru pacienții cu adenom de prostată. Acesta trebuie individualizat în funcție de particularitățile fiecărui pacient.

Multitudinea de medicamente apărute precum și modalitățile noi, moderne de tratament minim-invaziv impun o evaluate atentă a pacientului și adaptarea terapiei în funcție de simptome și de rezultatul investigațiilor.

De aceea, înainte de a institui un tratament este necesară o evaluare efectuată de un medic urolog.

Un prim pas îl reprezintă stabilirea corectă a diagnosticului. Există și alte boli care pot provoca aceleași simptome, dar la care tratamentul este complet diferit. Cel mai clar exemplu îl reprezintă cancerul de prostată. Inițierea unui tratament fără a exclude posibilitatea unui cancer de prostată va duce la amânarea diagnosticării adenocarcinomului prostatic și întârzierea inceperii unui tratament pentru acestă afecțiune cu consecințe grave pentru viața pacientului.

Evaluarea pacientului cu adenom de prostată trebuie să includă:

• anamneza atentă,
  • completarea scorului de simptomatologie urinară,
  • calendarul micțional,
  • examenul clinic și tușeul rectal,
  • examenul sumar de urină,
  • determinarea PSA,
  • ecografie de aparat urinar cu determinarea volumului prostatic și a reziduului vezical,
  • uroflowmetrie

În cazuri selecționate, în funcție de particularitățile fiecărui caz poate fi necesară uretrocistoscopia, probe urodinamice și evaluarea funcției renale.

După stabilirea diagnosticului, în funcție de rezultatul testelor și analizelor, medicul împreună cu pacientul vor alege opțiunea de tratament cu cele mai bune rezultate și cele mai reduse efecte adverse sau riscuri.

Opțiunile pot merge de la modificări ale stilului de viață, fără a fi necesar un tratament activ, la modalități de tratament medicamentos sau intervenția chirurgicală.

Modificarea stilului de viață și urmărirea periodică de către medicul urolog sunt indicate pacienților cu simptome ușoare, care nu afectează calitatea vieții și la care investigațiile nu arată o suferință semnificativă a aparatului urinar. La acești pacienți se recomandă reducerea cantității de lichide băute înainte de culcare, evitarea cafelei, a băuturilor carbogazoase și a alcoolului.

Urmărirea periodică presupune un consult urologic anual sau mai frecvent dacă pacientul observă o accentuare a simptomelor. Pacientul trebuie să fie atent în situația în care observă:

• creșterea numărului de urinari pe zi,
  • senzația de golire incompletă a vezicii urinare,
  • senzația de a merge urgent la toaletă și dificultatea de a amâna urinarea,
  • un jet slab sau înterupt,
  • dificultăți la începutul urinarii,
  • pierderi de urină,
  • usturimi la urinat,
  • urină cu sânge (hematurie), etc.

Tratamentul medicamentos pentru adenomul se prostată se poate face cu medicamente din diferite clase:

• fitoterapia (medicamente pe bază de plante) poate fi inițiată la pacienții cu simptome ușoare. Cele mai utilizate plante sunt: palmierul pitic (Serenoa repens), prun african (Pygeum africanum), urzica (Urtica dioica), semințele de dovleac etc. Există o multitudine de preparate, unele fiind medicamente (Prostamol UNO), altele suplimente alimentare (Himplasia, Prostenal, Seren complex etc).
  • alfa blocante care relaxează fibrele musculare din prostată și colul vezical ușurând urinarea și crescând forța jetului.
  • inhibitori de 5 alfa reductaza care pot reduce volumul prostatei, fiind indicați la pacienții cu volum prostatic de peste 40 cc. Efectele acestui tratament apar la 3-6 luni de la începutul administrării.
  • anti-muscarinice care pot reduce frecvența urinărilor dar nu pot fi folosite la pacienții care nu golesc bine vezica urinară având un reziduu vezical de peste 150 ml.
  • inhibitori de fosfo-diesteraza 5 care ameliorează simptomele urinare, fiind indicate în special la pacienții cu probleme de erecție asociate.
  • beta 3 stimulantele se folosec la pacienții cu simptome iritative.
  • terapii combinate (inhibitori de 5 alfa reductaza cu alfa blocante, antagoniști ai receptorilor muscarinici și alfa blocante).

Simpla enumerare a claselor de medicamente care pot fi utilizate în tratamentul pacienților cu adenom de prostată, mecanismele diferite de acțiune ale acestora, sunt elemente care demonstrează atitudinea personalizată in cazul pacienților cu hiperplazie benină de prostată.

Alegerea tratamentului optim se face pe baza unui consult urologic corect realizat, punând în balanță simptomele predominante, rezultatele investigațiilor, bolile asociate, iar decizia terapeutică se ia de către medic și pacient, acesta trebuind să fie informat de beneficiile și efectele adverse ale tratamentului propus.

Tratamentul chirugical se impune la pacienții cu adenom de prostată complicat (infecții urinare recidivate, hematurie, retenție de urină, litiază vezicală) sau la care tratamentul medicamentos nu a fost eficient.

Tratamentul endoscopic, minim-invaziv reprezintă prima opțiune terapeutică pentru majoritatea pacienților.

Rezecția endoscopică (TURP – transurethral resection of the prostate) mono- sau bipolară, vaporizarea bipolară cu plasmă reprezintă metode eficiente cu un bun profil de siguranță. Ghidurile internaționale de practică medicală susțin TURP ca primă opțiune în tratamentul intervențional al adenomului de prostată.

TURP presupune rezecția zonei traziționale (periuretrale) a prostatei, eliminându-se astfel obstacolul din calea evacuării urinii din vezica urinară.

De asemenea, laserul și-a găsit aplicabilitatea în tratamentul obstrucției determinate de hipeplazia de prostată fiind descrise proceduri de vaporizare sau enucleere.

Chirurgia clasică este rezervată doar cazurilor cu adenom de prostată voluminos.

O serie de alte metode minim-invazive au fost introduse recent (TUMT, TUNA, embolizare, stenturi prostatice etc) eficiența lor fiind încă în evaluare.